Zaproszenie do współtworzenia innowacji społecznej czyli kursu on-line dla osób niepełnosprawnych, przyszłych wirtualnych asystentów

Wpis ten jest streszczeniem, ale i w niektórych miejscach uzupełnieniem podcastu, którego możecie posłuchać klikając na żółty przycisk PLAY. Nagrania możecie już też posłuchać w iTunes 😉 


W podcaście tłumaczę czym są inkubatory innowacji społecznych oraz jakie organizacje prowadzą jeszcze nabór na tego typu wsparcie.

Druga część odcinka jest zaproszeniem do współpracy przy tworzeniu kursu on-line dla wirtualnych asystentów, który zaczynamy realizować w ramach Wiosennego Inkubatora Innowacji.

Serdecznie zachęcam do przeczytania niniejszego wpisu i/lub wysłuchania nagrania audio 🙂

Czym są “inkubatory społecznych innowacji”?

Aby zrozumieć czym są inkubatory (zwane też akceleratorami lub start-up’emi) społecznych innowacji rozłóżmy ten “twór” na czynniki pierwsze:

Inkubator w sensie ekonomicznym jest to podmiot  zapewniający pomoc finansową i merytoryczną początkującym organizacjom mnajłatwiej skojarzyć z urządzeniem, za którego pomocą stwarza się kontrolowane warunki zewnętrzne w celu podtrzymania procesów życiowych oraz rozwoju i wzrostu.  program wsparcia finansowego i merytorycznego dla produktu lub usługi.

Innowacja to efektywniejszy sposób, od dotychczas stosowanych metod, na rozwiązanie danego problemu.

Czym w takim razie jest innowacja społeczna? Jest próbą nowego podejścia do rozwiązania problemów społecznych takich jak ubóstwo, bezrobocie, wsparcie osób niepełnosprawnych oraz ich opiekunów.

Innowacje społeczne są dotowane przez Państwo (Ministerstwo Rozwoju) i UE, co odróżnia je od typowych start-up’ów, za którymi stoją inwestorzy prywatni. W interesie Państwa jest bowiem powszechny dostęp do sponsorowanej innowacji oraz jej multiplikowalność. Innowacje społeczne nie za bardzo więc nadają do zdobywania przewagi konkurencyjnej i wypracowywania modelu biznesowego. Za to są bardzo dobrą okazją na stworzenie produktu, który będzie wizytówką dla osób i marek, które ją tworzą.

To co łączy start-upy społeczne z biznesowymi to testowe podejście do projektowanego rozwiązania. Bardzo ważna jest faza “empatyzacji” i inne etapy znane z metody Design Thinking. Projektowane rozwiązanie ma być jedynie prototypem przez co obecne dotacje Ministerstwa Rozwoju na “społeczne MVP” (Minimum Viable Product) nie mogą być przeznaczane na marketing lub środki trwałe (dopuszcza się wypożyczenie niezbędnego sprzętu, ale nie jego zakup).


Organizacje prowadzące programy społecznych innowacji

Na stronie www.przestrzeninnowacji.pl jest aż 17 organizacji, które obecnie wspierają społeczne innowacje. Niestety nabory do tych inkubatorów są już w większości zakończone. Wiem jedynie o dwóch naborach, które są jeszcze przed nami:

  • Wiosenny Inkubator Innowacji ok. kwietnia 2018 rusza z III edycją – oferuje wsparcie finansowe do 80 tys. złotych. To właśnie w ramach tego Inkubatora, Fundacja AktivLab zdobyła I miejsce drugiej edycji konkursu. Jeśli chcielibyście wystartować w trzeciej edycji i interesują Was nasze doświadczenia związane z etapami rekrutacji to dajcie znać, będzie okazja do nagrania drugiego odcinka podcastu i stworzenia kolejnego wpisu 🙂
  • Inkubator innowacji prowadzony przez Stowarzyszenie “Instytut Nowych Technologii” na początku I kwartału 2018 r. ma ogłosić nabór do trzeciej edycji swojego konkursu. Inkubator nastawiony jest na innowacje z dziedziny edukacji i oferuje wsparcie do 100 000 zł.

 

Kogo zapraszamy do współpracy?

Jeżeli nie chcecie lub nie możecie realizować własnego pomysłu na innowację społeczną, to zachęcam do tego, aby przyłączyć się do realizacji naszego kursu on-line.

Już na etapie składania wniosku do konkursu, pytaliśmy pierwszych beneficjentów projektu: osoby niepełnosprawne ruchowo i pracodawców, na co powinniśmy zwrócić uwagę projektując nasze rozwiązanie.

Teraz zwracam się przede wszystkim do firm szkoleniowych oferujących usługi rozwoju osobistego, kursy e-learningowe, jak również do niezależnych trenerów, coachów, mentorów. Wspólnie możemy stworzyć innowację, która przyczyni się do zmniejszenia bezrobocia wśród osób, którym się “chce”, ale do tej pory nie wiedzą “jak” znaleźć i utrzymać pracę.

Założenia kursu

Naszym celem w ramach zajęć jest nauczenie kursantów jak wysłać do “upatrzonego” pracodawcy swoje Video CV wraz z ofertą współpracy. Tym samym chcemy uczyć inicjatywy już w pierwszym kontakcie z pracodawcą. Oczywiście będziemy zwracać uwagę, że poszukiwanie pracy i zdobywanie doświadczenia jest procesem. Warto zatem od samego początku budować portfolio (łapać pojedyncze zlecenia), badać mocne strony i na tej podstawie stworzyć plan dążący do zatrudnienia na miarę swoich możliwości. Kolejnym etapem jest podjęcie działań mających na celu rozwijanie zaufania u pracodawcy, aby nie tylko zdobyć pracę, ale także ją utrzymać i się w niej rozwijać.

Z jakich modułów będzie składał się kurs?

  • Na Waszą pomoc szczególnie liczę przy tworzeniu modułu samoorganizacji pracy zdalnej. Otwieram wręcz giełdę pomysłów na ćwiczenia:
    • pomagające odkryć w kursancie wewnętrzną motywację i zwiększyć dyscyplinę przy podejmowaniu i wykonywaniu zadań zgodnych z wymaganiami przełożonych
    • z podejmowania inicjatywy przy rozwiązywaniu problemów pojawiających się w codziennej pracy
    • z przewidywania konsekwencji podejmowanych działań
  • Tworzenie Video CV za pomocą telefonu komórkowego. Chcemy, aby kursant potrafił przedstawić pracodawcy swoje mocne strony w naturalnym dla siebie otoczeniu. Ten moduł będzie głównie tworzony przez Rafała Miszkiela znanego z kanału “Życie na Wózku”
  • Ciekawym elementem kursu ma być też chatboot, którego zadaniem będzie  utrwalenie interakcji pomiędzy użytkownikiem a próbką pracy. Chcemy tym samym zwiększyć interakcje w kursie po fazie jego finansowania.

Deadliny

Na Wasze oferty czekamy pod adresem kontakt@poziomki.nstrefa.pl do 10 stycznia 2018 roku. W ramach oferty prosimy o przedstawienie zakresu oferowanego wsparcia oraz oczekiwanego wynagrodzenia.

Przedstaw swoją ofertę

Do 26 stycznia 2018 musimy przygotować budżet, a więc zaplanować wszystkie działania, które ma obejmować projekt.

Oficjalne testowanie innowacji rozpocznie się 15 marca 2018 i potrwa 6 miesięcy.

Podsumowanie

Pierwsze miejsce w konkursie Wiosennego Inkubatora Innowacji zobowiązuje nas dostarczyć produkt najwyżej jakości. Jeśli kurs sprawdzi się w skali mikro (planujemy grupę 10 uczestników) to będziemy go wdrażać w skali makro. Mamy doświadczenie, aby to zrobić. Liczymy jednak na Wasze wsparcie, aby wspólnie stworzyć jeszcze lepsze narzędzie pomagające w zatrudnieniu osobom oddalonym od rynku pracy. Praca zdalna, szczególnie dla osób niepełnosprawnych ruchowo jest często jedyną szansą nie tylko na to, aby zwiększyć dochody przez zatrudnienia, ale także na to, żeby być wśród ludzi i rozwijać się społecznie.

Zachęcam do komentarzy pod tym wpisem, liczę na Wasze wsparcie dla naszych działań 🙂

Za pomoc w opracowaniu notatek do tego podcastu dziękuję Wojtkowi Kaniuce z bloga Opiniologia.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *